torsdag, oktober 27, 2005

Borgarna mot barnen

I en tidigare blogg berättade jag om en fråga där två av de borgerliga partierna offrade barnets bästa för andra principer som de prioriterar högre. Det var kristdemokraterna och folkpartisterna i landstingets Hälso- och Sjukvårdsnämnd som inte vill subventionera – i första hand lesbiska kvinnors – insemination av icke medicinska skäl. För mig motiveras subventionen i första hand av att en inseminering vid ett svensk sjukhus innebär en större juridisk trygghet för barnet.

Men det avhandlades flera frågor på Hälso- och Sjukvårdsnämndens möte förra veckan – bland annat förslaget om avgifter för barnsjukvården.

När kostnadsfri barnsjukvård infördes för några år sedan var jag tveksam. Jag var orolig för att en ökad anstormning av lindrigt sjuka barn skulle tränga undan svårare sjuka som därmed inte skulle kunna få sina behov tillgodosedda. Verkligheten har gett mig fel! I stort sett söker inte föräldrar vård för sina barn såvida inte dessa är sjuka och i behov av vård. Jag har därför ändrat uppfattning och tycker numera att den kostnadsfria barnsjukvården är bra.

Alla partier har inte tagit till sig dessa erfarenheter – eller så struntar de i dem! Centerparitet vill att sjuka barn ska betala en avgift på 100 kronor för läkarbesök och sjukvårdande behandling. Moderaterna vill inte vara sämre – så de är istället värre – och vill att sjuka barn ska betala 100 kronor samtidigt som en avgift för röntgenundersökningar införs.

Dessutom vill moderaterna och centerparitet att avgiften för besök i primärvården ska höjas med 50 procent (!) till 150 kronor.

I dessa frågor är folkpartiet det borgerliga parti som har den klokaste linjen. De håller nämligen med oss socialdemokrater om att barnsjukvården fortfarande ska vara kostnadsfri och att avgiften för besök i primärvården ska vara låg. Men jag förstår fortfarande inte varför de gjorde upp med kd om inseminationer.