måndag, oktober 10, 2005

Nollsummespel

Då jag ständigt går i bostadsbytartankar noterade jag en affisch från Skandia Mäklarna idag. Där förklarades att jag som säljare får 100 000 kronor bättre betalt om Skandia Mäklarna får sälja min bostad jämfört med om någon annan mäklare får göra det. Jag antar att Skandia Mäklarna gjort en regressionsanalys med en massa förlaringsvariabler där mäklaren är en sådan.

Men om nu en bostad säljs för 100 000 kronor mer hos Skandia Mäklarna än hos någon annan mäklarfirma - allt annat lika - så borde väl jag som köpare se till att hålla mig borta från Skandia Mäklarna. För varför skulle jag betala 100 000 extra för nöjet att köpa från dem, när deras egna undersökning rimligen visar att jag kan köpa ett exakt likadant boende till ett lägre pris hos någon annan?