lördag, oktober 15, 2005

Drick bensin

Imorgon ska Sveriges sjukvårdspartier träffas för att besluta om de ska ställa upp i riksdagsvalet. Redan igår utfrågades en av partiets företrädare i en av tv:s nyhetssändningar. Deras program låter enkelt: bort med fastighetsskatten, ingen moms på bensin, mindre byråkrati (ja, det är alltid lätt att säga...) och mer pengar till försvaret och sjukvården. "Hur ska ni finansiera det?" undrade journalisten försynt.

Efter en del krumbukter kröp det fram: Höjd moms på mat!

Nu har jag inte riktigt haft tid att ta reda på hur mycket matpriserna måste höjas för att finansiera sjukvårdspartiets bensin- och bombpolitik. Jag återkommer om det. Men en sak vet jag; om det här är sjukvårdspartiets fördelningspolitik och ekonomiska politik så är jag inte särskilt intresserad av er sjukvårdspolitik.

4 Comments:

Blogger Johan Sjölander said...

Det skönaste är hur de argumenterar; eftersom matpriserna inte sänktes när momsen sänktes kommer de säkert inte höjas om momsen höjs heller - närå! Dessutom ska pengarna användas för att finansiera sänkning av - gissa vad - jo momsen på bensin. Vilket då kommer påverka besnisnpriset hurdå, och på vilket sätt skiljer det sig från matsektorn?

Snurrigt, är ett ord som faller mig på läppen.

söndag, 16 oktober, 2005  
Blogger Annie said...

Det värsta är att de är ett sådant populistparti utan ideologisk förankring som gör att de kan vara rejäla vågmätare till valet.

Hoppas inte väljaren köper deras valprogram.
/Annie

söndag, 16 oktober, 2005  
Blogger Erik said...

Höjd moms på mat?! Vad är detta för dumheter? Livsmedel bör vara billigt, däremot ser jag ingen fel i att lyxvaror som alkohol och tobak kostar.

måndag, 17 oktober, 2005  
Anonymous Anonym said...

ps: vet du nån ekonom som har räknat på sjukvårdspartiets budgetförslag? jag är också dödligt intresserad av sjukvårdpolitik.

torsdag, 02 november, 2006  

Skicka en kommentar

<< Home