torsdag, juli 28, 2005

SSU och Göran Persson

Anna Larsson har i en kommentar till min blogg om framtida amerikanska presidenter frågan vad jag tycker om att Göran Persson inte ska besöka SSU-kongressen i Linköping. Ni som inte förstår den uppenbara kopplingen mellan ämnena får sätta er och fundera ett tag…

Anna skiver själv – klokt som vanligt – om ämnet i en kommentar på PromeMorian. Jag skulle kunna nöja mig med att säga att jag håller med Anna – även det som vanligt!

Å ena sidan – precis som Anna skriver – skulle Persson knappast kunna låta bli att rikta kritik mot SSU och det kritiken vill nog både Persson och SSU:arna att den framförs i direkta samtal och inte från talarstolar på kongresser. Att inte vara där är också en markering att SSU är sin egen organisation och att SSU:arna själva har ansvaret att lösa SSU:s problem.

Men å andra sidan – det behövs ödmjukhet från alla sidor i SSU:s interna konflikter. Jag vet av egen erfarenhet från min SSU-tid att det är lätt att glömma att de riktiga motståndarna inte finns inom den egna organisationen utan utanför. Med stigande ålder (!) har jag insett hur futtiga sådana interna strider egentligen är och hur mycket onödig skada de orsakar. Och, hur mycket man ångrar de dumheter man gjort och att man gjort människor ledsna. Dagens SSU:are har förhoppningsvis en del dumheter ogjorda och vi får hoppas att de förblir det. Jag tror att chansen för detta hade ökat om partiordföranden på SSU-kongressen hade försökt sätta in SSU-tiden i ett större politiskt sammanhang. Det ansvaret är inte heller exklusivt för partiordföranden utan det får alla vi gamla SSU:are också bära.

Oavsett om partiordföranden, LO-ordföranden, partisekreteraren eller EU-kommissionären är på kongressen så är det inte de som är huvudpersonerna på kongressen. Det är det de 249 ombuden som är och de kommer förhoppningsvis att uppleva en oförglömlig och positiv vecka. Och så lär årets kongressordförande vara riktigt snygga – kom gärna förbi Konsert & Kongress och titta på dem!

5 Comments:

Blogger Anna Larsson said...

OK, jag vill bara ha det sagt att syftet med min fråga inte var att få en stor egoboost (även om jag förstås tackar för den ialla fall ;)).

Jag tror säkert att GP skulle kunna sätta lite "bättre perspektiv" på verkligheten, men som sagt, jag tror inte SSU:arna skulle klarat sig utan ngn slags moralpredikan. Nu kommer den från Ulvskog istället och hon är faktiskt också ganska bra när hon vill, som senast i Almedalen t ex.

torsdag, 28 juli, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

När Persson väljer att semestra istället för att vara på SSU-kongressen uppstår en debatt om anledning till detta. Denna pseudodebatt tar fokus från det som borde diskuteras - den socialdemokratiska politiken och maktaliansens alternativ. Det är alltså ytterligare en anledning till att Persson borde besöka kongressen.

Men vi får hoppas att Ulvskog är i form. Och kongresspresidiet!

torsdag, 28 juli, 2005  
Blogger Anna Larsson said...

Då var det alltså ganska dumt av mig att trigga igång denna pseudodebatt en gång till?!

torsdag, 28 juli, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Ja, du är inte alltid så klok!

fredag, 29 juli, 2005  
Blogger Anna Larsson said...

Det kunde jag aldrig tro, du måste ha fel!;)

fredag, 29 juli, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home