lördag, juli 02, 2005

Vive la France!

I eftermiddag börjar sommarens höjdpunkt. Ni förstår säkert att det inte är Almedalsveckan...

Nu rullar nämligen Tour de France igång med det individuella tempoloppet. Nu följer några veckor där jag helt enkelt får bosätta mig i mina cykelbyxor (jag har redan lyckats få en sådan där snygg cykelbyxsolbrännarand på låren), fylla vattenflaskorna och leva på energibar. Mellan Roberto Vacchi och Anders Adamssons fantastiska kommentering – de lyckas tala oavbrutet under en idrottstävling som pågår i mer än tre veckor och lyckas få varje ögonblick att framstå som det ögonblick som avgör hela tävlingen – får jag väl underhålla mig med Kraftwerk.

Vi linköpingspatrioter kan förhoppningsvis följa Magnus Bäckstedts framgångar under första veckan då etapperna ser ut att passa honom. Magnus är väl den ende manliga svenska cyklist som vunnit en etapp på touren? Annars är denna tour Lance Armstrongs avskedsföreställning. Armstrong siktar på att avsluta sin cykelkarriär med sin sjunde (!) raka seger i världens mest prestigefyllda cykeltävling.

Cyclingnews och på tourens hemsidor finns både direktrapportering, alla resultat, banprofiler och allt annat som vi nördar gillar att gräva ner oss i. Och som sagt, på Eurosport visas alla etapper live på eftermiddagarna och då får vi lyssna på Vacchi och Adamsson. Nu kulminerar sommaren!

3 Comments:

Blogger Martin Tollén said...

AAAAAAAAAAAAAAArmstrong! Så mycket mer behöver väl inte sägas efter första dagen? Här har vi sett fram emot en duell på 360 mil och 23 dagar mellan Lance Armstron och Jan Ullrich och avgörandet kommer efter - 10 kilometer. Nu vann inte Armstrong etappen men han utklassade alla dem som är hans svåraste konkurrenter om totalsegern på ett sätt som understryker att han är en av de största idrottsmännen idag. Och att se en av idrottens största vinna sin sjunde seger i touren är ju också ett sommarnöje som heter duga!

lördag, 02 juli, 2005  
Blogger Sven Wennerström said...

Det här är tre veckor då jag saknar kabelteve.

måndag, 04 juli, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Du kan alltid få loppet direktkommenterat via internet på cyclingnews och Tour de Frances hemsidor (se min länklista) samt på Eurosports hemsida! Då är det i och för sig inte Vacchi och Adamsson som kommenterar men du kan ändå hänga med i vad som händer. Säg till om du kommer förbi Linköping så reserverar jag plats i cykelsadeln - nej, tv-soffan menar jag.

måndag, 04 juli, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home