tisdag, juni 14, 2005

Dagens TV-tips: Kaurismäki

Det är något speciellt med Finland. Inte nog att finlandssvenskan är den vackraste svenska dialekten (till och med vackrare än öschötskan) och de har en nationalsång med strofen "Vårt land är fattig, skall så bli"! Finland har också gett oss Alvar Aalto, Arto Paasilinna, Mika Häkkinen – och Aki Kaurismäki (mycket karlar är det, lista gärna finskor jag missat i en kommentar!) Sveriges television tar sitt ansvar som kulturbärare och visar fyra av Kaurismäkis filmer. Förra lördagen satt min lillasyster och jag och skrattade åt Mannen utan minne samtidigt som vi ansträngde oss för att plocka upp finska glosor (och glospluggandet gick inget vidare...) Ikväll har de kommit fram till I hired a contract killer som visas i SVT2 klockan 2230. Titta på den och titta också på Flickan från tändsticksfabriken som visas en vecka senare, samma tid i samma kanal.

11 Comments:

Blogger Anna Larsson said...

Tove Jansson - mamma mumintroll och Maija Isola som gjort de fina Unikko-blommorna är väl värda att räkna upp bland finska storheter. Orkade faktiskt inte se Mannen utan minne, även om jag tänkt att jag ska se den ngn gång, ibland är det enklare slötitta på en Grishamthriller man redan sett än ta till sig något nytt icke-amerikansk...

tisdag, 14 juni, 2005  
Blogger Leo Pierini said...

Varfør tycker du att finlandssvenskan ær vacker? den låter væl inte fint eller? Fast den ær ju bættre Østgøtskan førsåts... Heja smålændskan!!!

onsdag, 15 juni, 2005  
Anonymous Anonym said...

Har inget speciellt angående ditt tips om tv men ville skriva ändå.
Testar med ett skämt, får se om det blir något kul.
Hälsningar från kollegan anställd av Skill.

torsdag, 16 juni, 2005  
Anonymous Anonym said...

Haha, glömde ju skämtet:
Vad kallar man en person som talar tre språk?

torsdag, 16 juni, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Trespråkig?

torsdag, 16 juni, 2005  
Anonymous Anonym said...

Ja visst! Skämtet går vidare.... spänningen är mkt stor:

Vad kallas en person som är tvåspråkig?

torsdag, 16 juni, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Har du börjat leka jeopardy nu?

torsdag, 16 juni, 2005  
Anonymous Anonym said...

Hmm jag sa fel i förra frågan, tror jag lägger ner skämtet...nee varför inte, här kommer sista frågan: Vad kallas en person som bara pratar ett språk? (det är sista frågan, sen är skämtet slut på riktigt)

torsdag, 16 juni, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Enspråkig? När får jag börja skratta??

fredag, 17 juni, 2005  
Anonymous Anonym said...

Njaaaa: fransman är svaret....
Hihihihi

fredag, 17 juni, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Ha ha ha!
Till Leo: Finlandssvenskan är melodiös. Dessutom är det ett munintrollspråk och därmed per definition vacker! När jag bodde i Norra Haga utanför Helsingfors sommaren 2000 läste jag telefonkatalogens sidor om cykelvett (nu låter det som om jag hade jättetråkigt i Helsingfors - det hade jag inte!) och där förklarades att cyklisten inför en sväng "skall visa svängningsriktningen". Svängningsrikningen! Tänk att det finns så vackra ord i svenskan och att du måste åka utomlands för att upptäcka dem!

fredag, 17 juni, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home