måndag, juni 13, 2005

S-Studenters styrelse

I helgen hade Socialdemokratiska Studentförbundet kongress och Eric Sundström avgick efter två lyckosamma år som ordförande. Jag kände inte Eric speciellt väl när han blev vald men nu känner jag honom bättre och tycker bra om honom. Nu har jag letat i lite gamla gömmor i min dator och då dyker Spartacus nominering av Eric upp; trots att inte jag visst så mycket om honom då måste jag erkänna att de argument vi kollektivt knåpade ihop visade sig stämma väldigt bra

"Spartacus har beslutat sig för att nominera Eric Sundström till förbundsordförande. Vi anser att Eric har en såväl politisk som social kompetens som gör honom mycket lämplig för uppdraget. Studentförbundet är en relativt liten organisation som vill expandera och då måste den politiska kompetensen vara på topp! Eric är en nytänkare fast rotad i den socialdemokratiska ideologin, han har stor politisk kompetens som bland annat har sin grund i arbetslivserfarenhet i hans uppdrag som talskrivare åt partisekreterare Lars Stjernkvist och i arbetet på den demokratiska tankesmedjan Progressive Policy Institute (PPI) i USA. I PPI jobbade han även på uppdrag av Tankesmedjan.sap. Under sitt arbete på partistyrelsen där Eric även var under valet har Eric även arbetat tätt tillsammans med pressavdelningen och har ett stort ansvar för mediakontakter. I höstens EMU-val anser vi att det är oerhört viktigt att det socialdemokratiska studentförbundet lyckas nå ut massmedialt med vår radikala hållning i frågan om euron.

Eric har studerat utomlands i omgångar i USA, Italien, Frankrike och Storbritannien och har då inriktat sina studier främst på internationella relationer med särskild inriktning på Europa, ekonomisk historia, nationalekonomi och statsvetenskap. När Eric varit utomlands har han hållit kvar kontakterna med Sverige och studentförbundet bl a genom att skriva mycket i Libertas och Tvärdrag. Eric har främst varit aktiv i studentklubben Societas och har där suttit i klubbens styrelse, han har även suttit i SSF:s jämställdhetsutskott och i Libertas redaktion.

Erics sociala egenskaper ser vi som en stor tillgång i förbundsstyrelsearbetet. Eric är en ödmjuk lyssnande person som entusiasmerar och får människor att känna sig duktiga. Detta är viktiga egenskaper i organisation där debatten stundtals kan bli hård med ibland stora meningsskiljaktigheter men där vi ändå har gemensamma strävanden som socialdemokrater."


Vid kongressen valdes Marit Nygren in i förbundsstyrelsen. Det är möjligt jag är jävig som karaktärsvittne, men jag tror att hon kommer att bli bra. Marit har bestämda åsikter som hon driver engagerat – samtidigt som hon är beredd att lyssna på andra argument och väga dem mot sin egen uppfattning och det har jag en väldigt respekt för. Det ryktas dessutom att hon sagt att Palle Håkansson är en ideologisk förebild för henne så vi kan säkert se fram emot en spännande utveckling i studentförbundet!

För övrigt tror jag att Magdalena Streijffert kommer att bli en utmärkt ordförande för studentförbundet.

1 Comments:

Blogger Martin Tollén said...

Ja, ja, jag vet att det har varit väldigt mycket Eric Sundström på min blogg så här långt, men det är faktiskt hans fel att den här bloggen kom till. I nästa artikel ska jag låta bli att nämna honom. Kanske.

måndag, 13 juni, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home