måndag, juni 27, 2005

Lärdommar av ett cykelfiasko

Efter att ha fått många mils eurosportcyklande i benen tänkte jag att det nog inte var så svårt att trampa själv. I lördags tänkte jag därför cykla hem från Gränna, trots den starka nordliga vinden. Jag lärde mig några nyttiga saker:
1. Det är viktigt att vara välklädd. Jag frös, särskilt om benen och då är det svårt att cykla.
2. Drick ordentligt med vatten. Jag hade inte tillräckligt med mig och då tar krafterna snabbt slut.
3. Hushåll på energin. Jag gick ut alldeles för hårt i motvinden och hade ingen matsäck med mig, så strax efter Ödeshög var krafterna helt slut men jag lyckades på något sätt ta mig till Mjölby där min far - som var på hemväg från Gränna med bil - fick plocka upp mig.

Men det är nog egentligen inte så att jag gjorde något fel; det måsta vara utrustningen som inte höll måttet. Idag har jag skaffat mig cykelbyxor, vindjacka och handskar så imorgon cyklar jag till Mjölby och tillbaka för att revanschera mig, med kexchocklad i fickan och inplanerad vattenpåfyllning på vägen. Det är nog dags att jag skaffar mig en riktig cykel också så ska jag nog ta mig både till Gränna och tillbaka!

Det blir en bra uppladdning inför Tour de France - det återkommer jag till senare.

3 Comments:

Blogger Sven Wennerström said...

Om du börjar och slutar i Motala ligger Gränna på vägen :-)

tisdag, 28 juni, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Men inte Linköping! Idag började och slutade jag i Linköping och då låg Mjölby på vägen. För er som inte vet om det kan jag avslöja att det går mycket lättare att cykla i medvind än i motvind - jag testade båda vindarna idag.

tisdag, 28 juni, 2005  
Anonymous Anonym said...

vad är det jag säger hela tiden ? man lär sig av sina mistag , hade jag inte tappat mobilen då förra sommaren så hade jag väl antagligen tappat den under segligen för jag har den ju alltid på mig ! bra bror !

onsdag, 29 juni, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home