torsdag, juni 23, 2005

Kompakt missnöje - och ändå ganska bra

"Missnöjet är kompakt" med regeringen rapporterar media idag med anledning DN/Temos junimätning och en rapport från SOM-Institutet vid Göteborgs Universitet. Inte bara missnöjet är kompakt; i media skrivs mycket negativt om socialdemokraterna, skandalerna har duggat tätt, partiordföranden är inte populär och arbetslösheten är för hög. Så är läget i Sverige idag.

Och ändå säger nästan en tredjedel av väljarna att de tänker rösta på Socialdemokraterna. Tänk vad många som i så fall borde rösta på s när missnöjet inte är kompakt - när de bara är missnöjda lite i allmänhet. För att inte tala om röstandelen då människor är nöjda! Ja, i så fall kanske dagens opinionsundersökning egentligen är riktigt positiv.

Dessutom, de centerpartister som visas på TV verkar överlyckliga över sitt partis framgång. Och folkets dom är... 7,2 procent! Det måste betyda att vi socialdemokrater kan vara lite mer än fyra gånger så överlyckliga som centerpartisterna?

3 Comments:

Blogger Klas Corbelius said...

Hej Martin

välkommen till bloggvärlden! där har jag funnits sedan 1 januari i år. är jag mer inne än dig då? eller bara nördig?

jag har dessutom en av två (mig veterligen) kristna socialdemokratiska bloggar.

kamratliga hälsningar
Klas

söndag, 26 juni, 2005  
Blogger Sven Wennerström said...

Jag tycker gott du kan unna centerpartisterna att vara lite glada -- det är ju trots allt bara en temo-mätning det handlar om. Om ett år, när valrörelsen dragit igång och alla skandaler är glömda, så ser bilden säkert annorlunda ut.

Men vem ska vara lyckligast just nu? Om vi låtsas att temoundersökningen speglar verkligheten, har Centern ökat med 18 % sedan valet 02. Under samma period har (s) minskat med 23 %.

måndag, 27 juni, 2005  
Blogger Ali Esbati said...

Det är något fint med socialdemokrater ändå. Heja. Och jag är verkligen inte ironisk.

tisdag, 28 juni, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home