lördag, juli 16, 2005

Ett inte så jämställt parti?

Socialdemokraternas medlemmar har valt ombud till partikongressen och resultatet kom för någon vecka sedan. Av de 17 ombuden är 13 män. Tidigare i våras valdes ledamöter till partidistriktets styrelse och då blev 13 av 19 ledamöter män. Anna Larsson, Håkan Liljeblad och Kikki Göransson har tidigare bloggat om kongressombudsvalet.

De senaste valen har Socialdemokraterna använt sig av varvade listor till valen, för de flesta har det varit naturligt att sträva efter en jämn könsfördelning då olika poster tillsätts och partikongressen har slagit fast att vi är ett feministiskt parti. Det är möjligt att det lurat oss att tro att vårt parti också i grunden blivit mer jämställt.

Valet av distriktsstyrelse och av kongressombud visar att det inte är så. Är det så att kvotering / varvade listor dolt strukturerna där det i slutändan är män som väljs? Har vi på så sätt bara lyckats dölja symptomen på att alldeles för lite har hänt i vår egen organisation? Förs det överhuvudtaget diskussioner om det här i distriktsstyrelsen och vad går att göra åt det?

3 Comments:

Blogger Anna Larsson said...

Ja, jag tror att de varvade listorna delvis döljer problemen, för strukturerna fortlever helt uppenbarligen, trots varvade listor. Framförallt verkar de skapa en självbelåtenhet att man med detta löst alla jämställdhetsproblem, att det enbart är en fråga om representation.

Jämställdhet måste bli mer än en kvinnofråga (dels för att det handlar om kvinnors OCH mäns liv men kanske också för att kvinnofrågor tenderar få lägre prioritet...) Huruvida diskussionen förs i DS gissar jag beror på hur man ser på frågan, om det ses som "bara" en kvinnofråga så brukar det betyda att det är kvinnor som måste engagera sig och ta debatten - och det sitter ju som bekant inte så många kvinnor i DS (då förutsätter jag diskussionen är tämligen stendöd och ickeexisterande, med all respekt för de kvinnliga DS-ledamöterna). Ser man det däremot som det allvarliga jämställdhets- och därmed jämlikhetsproblem det faktiskt är så förutsätter jag att det pågår en livlig diskussion om hur vi ska förbättra vårt parti. Vad går att göra åt det? Ja, jag undrar också ibland misströstar man så enormt och allt känns ganska hopplöst. Men löser vi inte problemen själva kommer problemen lösa sig av sig självt, då kommer vi få se en massflykt till andra partier där jämställdheten är bättre och ingen schimär á la Feministas.

Vad tror du själv....

söndag, 17 juli, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Det här är Martin som skriver och jag vet inte om jag lyckas logga in...

Jag tror som du... Kvotering / varvade listor har fört det goda med sig att det för de flesta nu är självklart med en jämn könsfördelning på listor och i nämnder. Däremot tror jag att måttet på jämställdhet då också har reducerats till att bara handla om en jämn könsfördelning. Det svårare arbetet med att förändra strukturer har ingen velat jobba med - vi har ju haft en jämn fördelning i fullmäktige så då borde vi vara klara!? - och resultatet ser vi nu då distriktsstyrelse och kongressombud väljs.

Socialdemokratin är en del av samhället och därför kan jag till viss del förstå att partiet inte klarar av att skilja sig allt för mycket från samhället. Däremot är det mer genant att frågan inte diskuteras mer än vad den gör; när den diskuteras är det dessutom ofta i efterhand - "oj, vad har hänt?" Där är vi nog alla medskyldiga som inte väckt frågan på arbetarekommunens och partidistriktets möten och jag har dragit mitt strå till den lilla stacken genom en diskussion på www.s-info.nu/ostergotland . Inte ens s-föreningen där jag själv är ordförande kan tjäna som gott exempel, det är flest män som är medlemmar, flest män på ledande poster. Det vi kan glädjas åt i Valla s-förening är att det ser bättre ut bland de medlemmar som värvats de senaste åren och att de flesta av dem fortfarande är med i föreningen.

söndag, 17 juli, 2005  
Blogger Anna Larsson said...

Fast det är ju inte ens "oj vad har hänt" - förutom hos några framsynta bloggare ;), partiet tiger som graven när man faktiskt skulle kunna plocka poäng ohc väljare på att uppmärksamma fenomenet och visa handlingskraft i att gå till botten med problemet. Men det finns kanske någon cynisk hm - filur - som gjort en opinionsundersökning och konstaterar att feministfrågorna är stendöda efter Evin Rubar och män är djur-diskussionen..

Nu har jag gjort mitt (inte så mycket) på s-info. Det ska bli mycket intressant och se vilka andra som ger sig in i diskussionen..

söndag, 17 juli, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home