måndag, mars 19, 2007

We Shall Overcome

Ikväll fikade jag med en kompis och berättade entusiastiskt om Svt:s sänding av en konsert med Bruce Springsteen och The Seeger Sessions’ Band.

På skivan The Seeger Sessions finns We Shall Overcome. Kompisen beklagade sig över att Birgit Friggebo sabbat den sången för all framtid. Tidigare hade jag varit böjd att hålla med – jag tänkte först samma sak när Springsteen började sjunga sången i fredagens tv-konsert – men när han sjungit ett litet tag hade jag bestämt mig: Nu räcker det!

Jag har hävdat att det värsta arv den förra borgerliga regeringen lämnade efter sig var det skändfulla omöjliggörandet av den fantastiska medborgarrättssången. Ni kanske inte minns bakgrunden? Invandrarministern Birgit Friggebo och statsminister Carl Bildt mötte boende i Rinkeby i samband med lasermannens attentat på invandrare. Svaren från regeringsföreträdarna lugnade inte mötesdeltagarna och Friggebo försökte rädda sig och statsministern genom att föreslå att mötet istället skulle sjunga We Shall Overcome tillsammans. Det tyckte inte mötesdeltagarna var någon bra idé… Jag – och många med mig – kände att folkpartiministern tafatta allsångsförsök förstört världens bästa protestsång för all framtid.

Men det är fel.

We Shall Overcome är starkare än en borgerlig minister. Friggebo är inte värd att stoppa sången längre. Jag tänker inte ge henne den makten. Sången berättar en annan och viktigare historia.

Bruce Springsteen och The Seeger Sessions fick mig äntligen att inse det.

Tack för att jag fick sången tillbaka.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om We Shall Overcome, Bruce Springsteen, Seeger Sessions och Birgit Friggebo