söndag, september 04, 2005

Vad skulle Jesus gjort?

Det finns företeelser jag ibland hör talas om men som jag inte har stött på. Det är lätt att komma att tänka på sådant idag när det är två veckor kvar till kyrkovalet. I onsdags – när min Valla Socialdemokratiska Förening stod och informerade i bostadsområdet – träffade jag på en sådan företeelse: kvinnoprästmotstånd!

En ung man – några år yngre än jag själv – kom fram med en barnvagn han hade sin lilla bebis i:
- Är det inför kyrkovalet ni står här? frågade han.
- Bland annat, svarade jag. Du kan få en liten information inför valet som vi delar ut.
- Mm, hm "Vill du sätta punkt för kvinnoprästmotståndet?"
- Ja, om vi socialdemokrater får bestämma så blir det så.
- Men jag är kvinnoprästmotståndare! svarade den unge mannen och rev demonstrativt sönder pappret i fyra delar som han lämnade tillbaka innan han vände sig om och gick.

Troligtvis ville han provocera och visa förakt, men jag kunde inte annat än att skratta åt honom. Det var väl mest omoget och dessutom var det väl inte särskilt kristligt gjort? Ursäkta en fråga från en hedning, men skulle Jesus gjort på det sättet?

Ni som vill läsa mer om kyrkopolitik än vad som bjuds på den här sidan borde besöka Marta Axners blogg eller socialdemokraternas kyrkovalsida.

Den utåtriktade aktiviteten i övrigt var positiv. Många medlemmar deltog, solen sken, vi hade trevligt och vallaborna kunde inte undgå att lägga märke till att det finns en socialdemokratisk förening i bostadsområdet.

Bilden på det sönderrivna foldern är tagen av min syster Charlotta

PS Jessica, du har fått mejl!

2 Comments:

Blogger Klas Corbelius said...

Kul att Valla engagerar sig i kyrkovalet!

Jo, kvinnoprästmotståndare finns även i Östergötland. Hetast är dock frågan i Norrbotten och Göteborg där de inte är ovanliga. De har dessutom nästan tagit över diskussionsforumet på partiets kyrkovalssida så gå gärna in dit och ta upp kampen!

tisdag, 06 september, 2005  
Blogger AndersML said...

WWFSMD?

(Men Jesus kanske skulle fungera bättre på personen i fråga.)

onsdag, 07 september, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home