fredag, augusti 19, 2005

LO kan också bättre...

Nu har jag i två notiser i rad hackat på folkpartiet och någon sorts balans måste det väl finnas även på den här bloggen? Anders Märak Leffler har uppmärksammat mig på ett resonemang om frihandel på en LO-blogg där skribenten Ronny Frithiof skriver "Om vi skall hjälpa till att hålla gamla Sverige rullande så måste vi se till att köpa det vi producerar själv. [---] Den arbetslöse bonden är kanske den som tar ditt jobb så att du får köpa lågprismjölken med A-kassepengarna."

Jag vill gärna vara en sådan där traditionalistisk socialdemokrat (bland annat gillar jag saltsjöbadsanda, även om det gått 70 år). Därför minns jag Fabian Månssons jungfrutal i riksdagen (ja, jag börjar kanske bli gammal...) - om fläsktullarna. Vänstern (socialdemokrater och liberaler) stod mot högern (här främst jordägarna i föregångare allmänna valmansförbundet). Argumentationen var solklar: höga tullar höjer priset på fläsk, arbetarna får betala mera och får mindre pengar över, medan de svenska fläskbönderna ökar sin vinst. De som har blir rikare - de som inte har får betala mer. Klassklyftorna vidgas. Det behövs mer Fabian Månsson i politiken!

4 Comments:

Blogger Martin Tunström said...

Och de som säljer fläsk (Fläskböndern:D) från andra länder blir inte rikare?

söndag, 21 augusti, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Jag har inte lyckats hitta något exakt citat på vad Fabian Månsson sa, även om jag sökte en hel del på internet. Mitt referat av hans argumentation bygger på mitt eget minne. Jag har nämligen ett icke längre lyssningsbart kasettband om arbetarerörelsens historia på vilket det finns (fanns) en inspelning av Fabian Månssons tal. Talet är hans jungfrutal i andra kammaren 1912 och den inspelning som finns på kasettbandet är gjord 1937. Kasettbandet heter "Till seger" och gavs ut till socialdemokraternas 90-årsjubileum 1979. Det skrivs också att allt ljud- och bildmaterial är hämtat från Arbetarerörelsens Arkiv, så med hjälp av dem kanske du kan få lyssna på Fabian Månsson?

tisdag, 11 oktober, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Fabian Månssons tal verkar inte ha någonting med valfläsk att göra. I "Politikens ABC" av Björn Elmbrant berättas även det ordets historia. Köp boken!

tisdag, 11 oktober, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Jag har inga bättre svar på dina frågor än de jag redan givit, men det var intressant att läsa dina teorier. Jag kan i alla fall inte falsifiera dem. Dessutom hoppas jag du tyckte att Elmbrants bok var givande, även om den inte gav dig något definitivt svar i just den här frågan.

fredag, 14 oktober, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home