lördag, september 03, 2005

Aftonbladet - i kampanj mot sig själv

Idag kräver Aftonbladets ledarsida en fortsatt hög bensinskatt. Det är klokt och riktigt och inte mycket att orda om i en tid när orkaner, regn och torka visar att vårt klimat hamnat i olag. Inte mycket att orda om, om det inte varit så att samma tidning - vilket jag tidigare bloggat om - dragit igång ett "uppror mot bensinskatten".

Kristdemokraternas populistledare - som i planekonomisk anda vill att politikerna ska bestämma vad bensinen ska få kosta - kallar Aftonbladets uppror "helt perfekt". Samma tidning som driver upproret skriver nu att "kristdemokraterna försökte ta poäng redan i Almedalen. Göran Hägglund vill rädda sitt parti över 4 procent genom att lova ett tak för bensinpriset."

Avslutningen på dagens ledare är tydlig:
Alternativa drivmedel och bränslesnåla bilar slår igenom först när bensinpriset stiger. Motorjournalister och bilistorganisationer som hävdar någon annat för folk bakom ljuset. Säg då hellre att sänkt bensinskatt är viktigare än att stoppa växthuseffekten. Det är åtminstone ett ärligt budskap.

Frågan är bara varför Aftonbladet måste göra sig omaket att föra fram budslapet på ledarsidan - de borde väl börja med att säga det vid fikabordet på redaktionen?

Jag tycker det är bra med åsiktspluralism, men då Aftonbladet driver ett uppror mot sin egen uppfattning så blir jag mest av allt förvirrad.

4 Comments:

Blogger Johan Sjölander said...

Problemet är att aftonbladet är en en kommresiell produkt som på nyhetsplats försöker driva politiska frågor; inte för att att de tycker så, utan för at blir populära (och sälja fler nummer). Populismen som politisk idé, alltså. Att de sedan har en ledarredaktion som försöker tänka längre än nästa räcker gör det hela nästn komiskt uppenbart. Bra inlägg!

lördag, 03 september, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Aftonbladet bedriver kampanj på nyhetssidorna och kampanj på ledarsidorna - olika kampanjer men ändå. Vilken sida i Aftonbladet ska jag läsa om jag vill ha nyheter? TV-sidan??

lördag, 03 september, 2005  
Blogger Johan Sjölander said...

Läs AiP istället.

lördag, 03 september, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

Mmmm, duger det med Eric Sundströms blogg, för där står det viktigaste i AiP tycker jag? Den kommer nog på tredje plats efter Washington Post och Dagens Samhälle.

lördag, 03 september, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home