söndag, september 11, 2005

En vecka kvar...

Idag är det en vecka kvar till kyrkovalet. Information om valet och om vilka som kandiderar där du bor finns på Svenska kyrkans valsida. För er som ännu inte känner er säkra på vad ni bör rösta på - och som är röstberättigade - så finns det en hel del intressant material på Kyrkans tidning valsidor på internet. Allra mest intressant för en valfetischist som jag själv är kanske partibarometern som ger råd om vad du ska rösta på.

När jag gjorde den, som ett substitut för att jag inte får rösta, visade den något förvånande att det inte är socialdemokraterna som ligger närmast mig utan grupperingen öppen kyrka. Det är inte mycket som skiljer och jag tolkar resultatet att öppen kyrka är ganska vettiga.

Därefter följer i tur och ordning milöpartister, vänstern i kyrkan, moderaterna, kd, gabriel, levande församling, spi, centerpartiet, posk, fisk, frimodig kyrka och sverigedemokraterna. Precis som Marta Axner är jag lite förvånad över att fisk (folkpartister i svenska kyrkan) hamnar så långt ner. Enligt min egen - begränsade - erfarenhet av kyrkopolitik (i Bankekinds församling) ligger socialdemokraterna och folkpartiet nära varandra.

Jag har också förstått att de ideologiska skillnaderna blir större ju mindre lokal politiken är. I församlingen - i alla fall i en landsbygdsförsamling som Bankekind - är det svårt att få någon hetta i debatten mellan partierna, medan det i kyrkans riksdag - kyrkomötet - är betydligt större skillnader. Alltså, även om det är svårt att hitta partiskiljande frågor i din församling finns det anledning att rösta eftersom skillnaderna på nationell nivå är större. Gå och rösta om du får!

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag är en mer socialdemokrat än dig!

måndag, 12 september, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home