lördag, februari 28, 2009

Flight 1549 till Hudsonfloden


Sedan jag började jobba i flygplansindustrin har jag blivit känsligare för det där med kraschade flygplan. En bild på ett störtat flygplan gör fysiskt ont och när ett haveri inträffar kan jag inte komma undan en känsla av kollektiv flygplansindustriskuld - kanske just för att det finns sådant oerhört säkerhetsmedvetande och så mycket säkerhetsrutiner att ingenting egentligen ska kunna gå fel om inte en enskild person gör någonting galet.

Då känns det skönt att få bevis på den professionalism och den höga säkerhetsnivå som gör att det går att undvika fatala katastrofer även när någonting går fruktansvärt fel. Ett sådant exempel var när USAir Flight 1549 nödlandade i Hudsonfloden. Via Sven hittar jag en simulering av hela flygningen som finns på Youtube. Den enda skönhetsfläcken är att planet i simuleringen är en Boeing 737 och inte en Airbus A320. Det får jag ha överseende med, särskilt med tanke på hur lyckligt det slutade.

2 Comments:

Blogger Johan Walan said...

Verkligen häftigt Martin! Och när man nu vet att det slutade lyckligt så kan man ju slappna av och faktiskt mest tycka att det är häftigt.

söndag, 01 mars, 2009  
Anonymous Anonym said...

Det häftiga med den här olyckan är ju att piloten gjorde sitt jobb till max och behöll lugnet och lyckades få det sluta så lyckligt. Jag förstår att många tycker han är en hjälte och jag önskar att jag alltid fick flyga med sånna piloter!

jag blev mest nervös inför min kommande flygresa nu!

måndag, 02 mars, 2009  

Skicka en kommentar

<< Home