torsdag, januari 01, 2009

Martin är inte sugen

För ungefär en månad sedan spekulerade Widar Andersson (jag lyckas tyvärr inte direktlänka till de olika artiklarna på hans ”Widar direkt”) om socialdemokratiska landstingsrådskandidater i Östergötland. Bland annat skrev han att ”Martin Tollén verkar sugen”. Sugen på en karriär utanför politiken hoppas jag att han menar.

Det är naturligtvis hedrande att nämnas i ett sådant här sammanhang, men blir jag tillfrågad att kandidera som landstingsråd tackar jag nej. Blir jag nominerad ställer jag inte upp. Blir jag vald kommer jag inte att tillträda.

Jag har ett arbete utanför politiken som jag trivs med och där jag har möjlighet att utvecklas. Jag är inte beredd att offra det för att istället förlita mig på en osäker politisk karriär. Du kan inte ens vara säker trots att du är kompetent och gör ett bra jobb. Min tidigare gruppledare Palle Håkansson försvann från landstingspolitiken trots att han är den mest kompetenta sjukvårdspolitikerna jag träffat och gjorde ett mycket bra jobb för östgötarna. Hans förmåga att driva igenom förändringar födde ett missnöje som till sist gjorde det omöjligt för honom att fortsätta.

Jag känner inte heller någon press för att just jag skulle behövas. Idag har vi två heltidspolitiker i landstinget i form av Irma Görtz och Anna-Lena Sörenson som gör mycket för att utveckla den socialdemokratiska hälso- och sjukvårdspolitiken. Om vi återkommer i majoritet efter valet 2010 finns det flera andra dugliga socialdemokrater i landstingsgruppen som tillsammans med Irma och Anna-Lena kan ta ansvar för att leda landstinget.

Det finns säkert någon exceptionell omständighet där jag skulle vara beredd att ställa upp och det kan kanske komma någon tid i framtiden då jag prioriterar annorlunda i mitt liv. Men den dagen jag är en kandidat för att arbeta med politik på heltid tänker jag kandidera öppet.

Andra bloggar om landsting, politik och socialdemokraterna

Etiketter:

4 Comments:

Blogger Anna Larsson said...

Är det ditt nyårslöfte?? ;)

fredag, 02 januari, 2009  
Blogger Martin Tollén said...

Ja, att lova tacka nej till ett erbjudande jag inte kommer att få känns som ett tillräckligt riskfritt nyårslöfte att ge... Min ambition för 2009 i föregående bloggpost är allvarligare menad, möjligen med tillägget att försöka umgås med mina vänner så mycket som möjligt!

fredag, 02 januari, 2009  
Blogger Staffan Danielsson said...

Gott Nytt År, Martin!
Du gör en Göran Persson bättre än han själv..! Menat som rejält beröm!

Är ändå inte ditt inlägg väldigt svenskt och lite jantelagsanpassat? Hade det varit tänkbart ens i en amerikansk miljö?

Gratulerar till det ansvar du fått i landstingsstyrelsen, är du en av ledamöterna där ligger ändå en möjlig ytterligare uppgradering i framtiden i "riskzonen", oavsett om du dessförinnan deklarerat dig beredd eller ej....

Jag instämmer i din uppfattning om Paul Håkansson som en kunnig och skicklig politiker.

lördag, 03 januari, 2009  
Blogger Martin Tollén said...

Jag är faktiskt allvarlig, även om det är ganska riskfritt i det här fallet. Om jag kandiderat som heltidspolitiker hade jag gjort det öppet. När jag bestämt mig för om jag ska kandidera till landstingsfullmäktige 2010 får jag väl offentliggöra kandidaturen på min blogg – just nu lutar det åt att jag gör det.

Annars är det inte självklart att det är ett steg uppåt i karriären att byta en plats i hälso- och sjukvårdsnämnden mot en plats i landstingsstyrelsen. Det är lika stor chans att bli heltidspolitiker efter att ha skolats i HSN som i LS. HSN:s budget omsluter åtta miljarder jämfört med den knappa miljard LS omsätter. Men som jag skriver tröttnade jag på HSN eftersom det för tillfället inte sker mycket utveckling alls inom nämndens område och jag ville därför pröva något nytt.

lördag, 03 januari, 2009  

Skicka en kommentar

<< Home