change.gov
Barack Obama lyckades i sin presidentkampanj väcka engagemang som ingen annan politiker gjort på länge. Hans e-postlista innehåller 13 miljoner adresser och på kampanjens egna sociala site – my.barackobama.com – finns två miljoner registrerade användare. My.barackobama.com skapades av samma personer som skapade facebook. Där planerades 200 000 aktiviteter. 400 000 blogposter skrevs. 35 000 olika stödgrupper skapades med hjälp av hemsidans infrastruktur och av dessa skapades 1000 10 februari 2007, det första dygnet efter det att Obama tillkännagett att han kandiderade. Dessutom användes hemsidan till att hjälpa volontärer att ringa 3 miljoner telefonsamtal under de sista fyra dagarna före valet och 70 000 personer samlade via hemsidan in 30 miljoner dollar.
Kampanjen lyckades också på ett tidigare oöverträffat sätt knyta samman internetaktivism med aktiviteter på gator och i bostadsområden. my.barackobama.com var inte en plattform för enkelriktad kommunikation från Obama och kampanjledningen utan en infrastruktur som alla kunde använda för att bli en del i kampanjen.
Nu när valet är vunnet och obamakampanjen håller på att transformeras till obamaadministrationen försöker de använda det kontaktnät och engagemang som redan finns. Obamas övergångsadministration har en egen hemsida på change.gov som är ett verktyg för dubbelriktad dialog. Förutom att det går att ta del av alla budskap från den tillträdande presidenten och hans administration går det för den vanliga amerikanen att komma i kontakt med administrationen och ställa frågor och ha synpunkter.
Och du kan inte vara en organisation i den moderna kommunikationens framkant utan en egen kanal på youtube: changedotgov! Där kan du både få inblick i olika interna möten som hålls och få svar på några av frågorna som skickats in till change.gov.
Obamas övergångsadministration diskuterar klimatföränding och miljöpolitik
Heather Zichal svarar på frågor om obamaadministrationens miljöpolitik som ställts på change.gov
Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om USA, Barack Obama, politik, internet och miljö
Kampanjen lyckades också på ett tidigare oöverträffat sätt knyta samman internetaktivism med aktiviteter på gator och i bostadsområden. my.barackobama.com var inte en plattform för enkelriktad kommunikation från Obama och kampanjledningen utan en infrastruktur som alla kunde använda för att bli en del i kampanjen.
Nu när valet är vunnet och obamakampanjen håller på att transformeras till obamaadministrationen försöker de använda det kontaktnät och engagemang som redan finns. Obamas övergångsadministration har en egen hemsida på change.gov som är ett verktyg för dubbelriktad dialog. Förutom att det går att ta del av alla budskap från den tillträdande presidenten och hans administration går det för den vanliga amerikanen att komma i kontakt med administrationen och ställa frågor och ha synpunkter.
Och du kan inte vara en organisation i den moderna kommunikationens framkant utan en egen kanal på youtube: changedotgov! Där kan du både få inblick i olika interna möten som hålls och få svar på några av frågorna som skickats in till change.gov.
Obamas övergångsadministration diskuterar klimatföränding och miljöpolitik
Heather Zichal svarar på frågor om obamaadministrationens miljöpolitik som ställts på change.gov
Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om USA, Barack Obama, politik, internet och miljö
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home