tisdag, januari 06, 2009

Idéer för förändring

Den amerikanska organisationen Change.org (ej att förväxla med hemsidan för Obamas officiella övergångsadministration Change.gov) bidrar till att sätta dagordningen för den tillträdande obama-administrationen. På Change.gov kan du själv komma med ett förslag eller ange en fråga som president Obama ska fokusera på och du har 10 röster att spendera på de olika förslag som finns. De vinnande förslagen kommer sedan att presenteras för Obama.

I en kvalomgång har tre idéer inom några olika discipliner vaskats fram och det dags för slutspel. Just nu leder kravet på legalisering av marijuana. Jag tycker det finns flera andra idéer som är bättre och som jag hellre ser som vinnare. Några av frågorna jag röstade på kändes självklara, några av dem jag valde bort hade jag också gärna röstat på. I slutändan la jag mina tio röster på dessa frågor:
National Holiday on Election Day
End the Genocide in Darfur
Use the full force of American diplomatic clout to end genocide and mass atrocity
End Extreme Poverty by 2025
Free Single Payer Health Care
Move the country toward transparent election systems
High Speed Rail Trains to Cut Emissions, Cost of Travel and Create Jobs
National Early Voting: Great Way to Safeguard Fair Elections
Restore Investments In Rail Service And Infrastructure

Och så kunde jag inte låta bli att också rösta på Complete adopting the metric system!

Några av de frågor jag tvingades välja bort var aborträtt och hemlöshet. Fair trade fick inte heller en röst, de var nära men när det i motiveringen talas om högre tullar på varor från utvecklingsländer blir det komplicerat.

Röstningen avslutas 15 januari.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om USA och politik

Etiketter: ,