måndag, november 03, 2008

Woman to woman

När en kampanj befinner sig i slutfasen vänds den upp och ner. Strategiska beslut på nationell hinner inte få genomslag och det enda som spelar roll är det direkta mötet med de väljare som vi måste få iväg till vallokalerna. Det medför att människor från obamakampanjens nationella högkvarter i Chicago utlokaliserats till viktiga platser runt om i USA.

Becky Carroll är ett exempel. Den senaste veckan har hon hjälp till i arbetet på vårt kontor på South Park Street i Madison med att koordinera transporterna för dem som behöver hjälp att ta sig till vallokalerna, men sedan 13 månader tillbaka är hon National Womens Vote Director för kampanjen på nationell nivå. Som sådan har Becky förberett arbetat med att få kvinnor att delta i primärval och i presidentvalet, arbetat med kampanjens budskap gentemot kvinnor och med att organisera aktiviteter.

Woman to Woman
Kärnan i strategin är att kommunikationen ska ske från person till person – woman to woman. Det sker genom att kvinnliga sympatisörer uppmanas att skicka e-post till sina vänner, genom telefonbearbetning av kvinnor riktat mot andra kvinnor, men allra mest framgångsrikt har det varit att genomföra så kallade House Parties.

House Party
Under obamakampanjen har ett house party ofta inletts med att en eller ett par kvinnor bjudit hem några av sina väninnor och uppmanad dem att ta med sig ytterligare någon eller några väninnor. När de samlats har de tittat på en kampanjvideo eller lyssnat på någon kampanjsurrogat – oftast någon välkänd kvinna som stödjer Obama – följt av diskussioner. När man går varvet runt får deltagarna möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter, tala om varför de stödjer Obama och de osäkra väljarna får möjlighet att utveckla sina viktiga frågor. House partyt avslutas med att deltagarna kan anmäla sitt intresse att ordna ett eget party, anmäla sig som volontär och de som fortfarande var osäkra kunde följas upp senare. Totalt har hundratusentals kvinnor deltagit i house parties de senaste 18 månaderna.

En av de stora förtjänsterna med den här sortens aktiviteter – och med obamakampanjens alla andra aktiviteter där människor mött varandra – är att kampanjen inte finns i ett avlägset Chicago, Washington eller Stockholm utan i dina egna kvarter. Ett tidigare oöverträffat antal människor har getts möjlighet – att med Beckys ord – ”äga en del av kampanjen”. Du möter människor du känner, vars omdöme du litar på och vars vardag du delar som ambassadörer för Obama.

Budskapet
Becky berättar att de olika budskap som förberetts slutligen drunknade i alla rapporter om den havererade ekonomin. Men enligt Becky gjorde det att det blev ännu lättare att övertyga andra kvinnor om att Obama är bäst lämpad att leda USA. Kvinnor drabbas hårdare än män eftersom de inte tjänar lika mycket som män, tvingas betala mer för sin sjukvård och för att Obama till exempel vill öka stödet till barnomsorg.

Andra bloggar om USA och presidentvalet

Etiketter: , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Martin, du verkar ha fullt upp! Det är jättekul att ta del ditt och alla voluntärers arbete. Hälsa Ronnie o Bob så mycket. Det skulle vara kul att vara med! Du har ju verkligen bidragit till att Obama vinner på tisdag. Charlotta o jag kommer att följa valvakan på väg till Landvetter natten till onsdag.
Kram till er alla!
Mamma Ninna

måndag, 03 november, 2008  
Anonymous Anonym said...

Hihi, mamma kan ju drömma om att vi lyssnar på valet HELA vägen till Landvetter! Julmusik ska spelas högt i bilen :)

måndag, 03 november, 2008  

Skicka en kommentar

<< Home