måndag, november 03, 2008

Kampanjbubblan

En – av många – saker som skiljer den här kampanjen i Madison från vad jag är van vid i Linköping är att det nästan inte diskuteras någon politik. När volontärerna anmäler sig är det inte kampanjens budskap för dagen som gås igenom. När människorna involverade i kampanjen träffas är det inte de senaste opinionsmätningarna eller politiska utspelen som diskuteras. Det ligger inte några tidningar framme och på kampanjkontoret på South Park Street är det knappast något läsande om politik på tv. Det enda förutom musik som hörs på radion som donerats till oss är rapporteringen när de lokala lagen spelar amerikansk fotboll.

Att komma in på kontoret innebär att hamna i en kampanbubbla som gör att jag känner mig mer avskärmad från den politiska debatten än då jag sitter hemma i Linköping och läser Washington Post på internet!

När jag frågade Peter Harrell vad det berodde på förklarade han att det pratades en hel del politik för någon månad sedan, när de osäkra väljarna skulle identifieras och övertygas. Nu är det knappast möjligt att påverka någon osäker väljare längre, nu gäller det att verkligen få ut de egna väljarna och då spelar inte det som för dagen är stort i media så mycket roll.

Jag tror dessutom att det handlar om att kampanjen är professionell och extremt målfokuserad. Det är inte genom att sitta inne och prata med varandra om de senaste utspelen på de nationella tv-kanalerna som vi vinner väljarna i Madisons South Side. De väljarna är redan övertygade demokrater men vi måste se till att de verkligen röstar.

Jag tror också det är ett uttryck för att den här kampanjen agerar för att skapa sina egna förutsättningar istället för att tvingas reagera på det andra gör. Kampanjen har ett färdigt budskap om förändring, att Obama är bäst på att ta ansvar för den amerikanska ekonomin och ger medelklassen bäst möjligheter till utveckling, medan McCain innebär ytterligare fyra år med den misslyckade ekonomiska politik som Bush bedrivit. Det var kampanjens budskap för en månad sedan och det är kampanjens budskap nu.

Att budskapet inte ändras från dag till dag innebär också att det inte behövs en genomgång för att lära volontärerna nya sanningar varje dag. De kan istället så fort de kommit hit börja göra det som måste göras: Get Out The Vote

Andra bloggar om USA och presidentvalet

Etiketter: , ,