söndag, juni 10, 2007

En vecka till Vätternrundan

Idag är det mindre än en vecka kvar till Vätternrundan – jag startar 4.52 på lördagsmorgonen. Till skillnad från förra året har ni inte kunnat följa någon sportsåpa på bloggen.

Hur det går för mig kan du följa på Vätternrundans hemsida där passertiderna i Jönköping, Hjo och Medivi, samt tiden när jag går i mål i Motala, redovisas direkt. Det går också att få resultaten direkt via sms. För att få mina resultat skickar du meddelandet VR 17044 till nummer 72700. Kostnaden för detta är 30 kronor.

Förra året var första gången jag cyklade Vätternrundan. Mitt mål var bara att ta mig runt sjön och jag hade beräknat att det skulle ta 15 timmar. Nu lyckades jag med mitt mål, men mitt beräknande visade sig vara helfel. Det tog bara 11 timmar. I år är min ambition att komma runt på under 10 timmar och vi får se hur det går.

En förklaring till förra årets oväntat snabba runda var de perfekta förutsättningarna. Ingen vind, solsken och oftast bra draghjälp i klungorna. Det krävs dock inte mycket för att 10 timmar ska vara omöjligt: lite vind eller en punktering räcker för att det ska komma att ta längre tid.

Under våren har jag kombinerat cykeltränande med heltidsjobb och en massa möten. Det har varit ganska slitsamt och jag har fått alldeles för lite tid till att ta hand om mig själv (och till att blogga!) Trots det har jag fler träningsmil i benen än förra året och då räknar jag inte med den extra mil jag får varje dag då jag cyklar till och från jobbet. Positivt är också att jag lyckats hålla vikten och till och med gå upp något kilo trots allt cyklande under våren.

På korta distanser – upp till en timme – känner jag mig riktigt stark (ja ja, allt är relativt. Jag är ingen Armstrong…) Sedan börjar problemen för mig med ond rumpa, stela ben och oförmåga att hålla pulsen uppe. Det oroar mig för Vätternrundan kommer att ta mig mer än en timme…

Igår lyckades jag ändå med säsongens längsta träningspass, en tur fram och tillbaka till Gränna på totalt 18 mil. Hur jag känner mig? Ungefär som om jag cyklat 18 mil…
Andra bloggar om Vätternrundan och cykling

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Cirka 25% fel förra gången alltså.
Vi kan räkna med att du drar runt på en 7-8 timmar således?

måndag, 11 juni, 2007  
Blogger Martin Tollén said...

Om det slår åt det hållet. Men finns det någon rättvisa är det risk för att det tar lika mycket längre tid den här gången...

måndag, 11 juni, 2007  
Anonymous Anonym said...

Martin!
Motala väntar på dig! Men ... vilken starttid, eller är det bra för dig? Själv har jag nöjt mig med att heja på pkarna - men så dags på morgonen sover jag gärna.
Hoppas innerligt det hinner blåsa över här runt sjön.
Kör försiktigt och Lycka till!
ingrid carlsson s-info.se/ingrid

torsdag, 14 juni, 2007  
Blogger Martin Tollén said...

Hej Ingrid. Det är en perfekt starttid; jag får sova nästan en hel natt innan jag startar och jag får cykla hela rundan i dagsljus.

torsdag, 14 juni, 2007  

Skicka en kommentar

<< Home