onsdag, juni 06, 2007

Dörrknackning - nu som film

Den första valrörelsen jag deltog i på riktigt – 1991 – var också den sista som socialdemokraterna i Linköping satsade på dörrknackning. I samma valrörelse introducerades telefonbearbetningen som ett verktyg. Det var nytt och effektivt. Dörrknackning var gammalt och tidsödande.

I valrörelsen 2006 gjorde varianter av dörrknackandet en framgångsrik återkomst, även om jag argumenterade för att vi borde knackat ännu mer på dörrar. Min övertygelse om att jag hade rätt stärktes när jag arbetade i den amerikanska kongressvalkampanjen där dörrknackning – canvassing – är en central del av valkampanjen som engagerar horder av volontärer.

På lördag arrangerar Barack Obamas presidentvalkampanj en dörrknackningskampanj i hela USA. På fler än 1000 platser i alla 50 delstater kommer volontärer att knacka på dörrar för att förra ut Obamas kampanj ända till väljarnas trösklar.

Och bäst av allt: på Obamas kampanjhemsida finns en instruktionsvideo för dörrknackning!

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om Barack Obama, dörrknackning och valkampanj

Etiketter: