torsdag, juli 22, 2010

Svensk historia i Wilmington

Ett litet försök att komma i fas med mitt skrivande från min amerikanska roadtrip. Igår (torsdag) körde jag från Watchung i New Jersey till Rockville utanför Washington DC. Eftersom jag var angelägen att komma fram valde jag att åka mestadels avgiftsbelagda highway så mycket det gick. Nackdelen (förutom avgiften) var att resan mest gick i ett 35 mil långt grönt dike där det inte fanns så mycket annat än den omgivande trafiken att titta på.

Turistandet jag unnade mig var ett lunchstopp i Wilmington, Delawere. Förutom två genomresor på järnvägen genom Wilmington har jag aldrig varit i Delawere så denna gång valde jag att ta chansen. I min vägatlas som jag har med mig som backup såg jag att det vid flodkanten fanns ett minnesmärke kallat "Ft. Christina Mon. Kalmar Nyckel Tallship".

Jag föreställde mig genast någon Cutty Sark-liknande skapelse med en rad restauranger längs Wilmingtons riverfront. Ett utmärkt ställe för att både äta lunch och ta del av den svenska kolonialismens historia.

Nu var inte verkligheten riktigt sådan. Efter lite letande hamnade jag i ett nedgånget område där det tydligen fanns någonting som är öppet på lördagar och söndagar. Vad det innehåller är lite oklart...

Inte långt därifrån finns den gamla svenska kyrkan från den tiden Wilmington var en del av kolonin Nya Sverige. Kyrkan sägs vara byggd i traditionell "Swedish colonial style". Eftersom jag inte tror det är så många andra kyrkor som byggts i de svenska kolonierna är det ganska självklart att den är det!

Etiketter: ,