lördag, juli 24, 2010

Air and Space Museums annex

Vid mina tidigare besök i Washington har jag tittat på Air and Space Muesum som ligger vid The Mall. Det är verkligen väl värt ett besök, men denna gång hoppade jag över detta för att istället se deras andra utställning ute vid Dulles-flygplatsen. Det är där allt som inte finns plats inne i centrala Washington visas. En rymdfärja, motorer till Saturn V, B-29:an Enola Gay som släppte atombomben över Hiroshima och mängder med andra flygplan och raketer.
Det första som mötte mig när jag kom in var en SR-71 Blackbird, det mytiska spionflygplanen som flög extremt högt och extremt fort. Jag ägnade säkert 20 minuter åt att titta på planet från alla upptänkliga vinklar. Efter några timmar på Air & Space hade jag blivit mer mätt på flygplan och reagerade knappast på Concorden som stod uppställd...

På Air and Space i Dulles finns en makalös mängd fantastiska flygplan samlade. Det räcker långt, men utställningen hade vunnit på om flygplanen som visas också hade satts in i ett sammanhang. Varför byggdes och användes de, vilka tekniksprång representerade de olika skapelserna? Där tror jag att Flygvapenmuset i Linköping lyckas mycket bättre; därför är det också väl värt ett besök!

Etiketter: