lördag, oktober 25, 2008

Till Wisconsin

På söndag åker till jag till Madison, Wisconsin, i USA för att delta i obamakampanjen inför det amerikanska presidentvalet 4 november.

Jag gör det i första hand för att det spelar roll för oss i Sverige och i övriga världen vem som blir president i USA. Till skillnad från president Bush och republikanerna är Barack Obama mer intresserad av att lösa de problem som finns i världen i samverkan med andra.

Jag vill också lära mig mer om hur valkampanjer går till i USA. Oavsett om vi gillar det eller inte så påverkas vi av vad som händer i USA och amerikanska trender söker sig förr eller senare till Sverige. Då är det bäst att vi är förberedda på det.

Ytterligare en anledning är att jag får möjlighet att träffa min kusin Peter och hans fru Meryl som jobbar i obamakampanjen i Wisconsin.

De flesta politiska partier i Sverige har olika sorters kontakter med de politiska partierna i USA. Medan Fredrik Reinfeldt kampanjade för Bush för åtta år sedan har vi socialdemokrater samarbete med demokraterna och andra progressiva krafter.

För två år sedan var jag i Denver, Colorado, och deltog i demokraternas kampanj där. Det resulterade i att demokraterna återtog guvernörsposten och att demokraterna fick majoritet i Colorados delegation i representanthuset. Nu får jag möjlighet att uppleva demokratiska framgångar i en annan delstat.

Etiketter: , ,