tisdag, augusti 21, 2007

Familjehem

Det är säkert många med mig som under dagen upprörts över rapporten om hur fosterbarn haft det. Rapporten granskar tiden fram till 1980. Säkert har mycket blivit bättre men lika säkert är att många fortfarande far illa.

Det här är barn där samhället – i form av kommunerna – har tagit ett ansvar och därför måste de också leva upp till det ansvaret.

Men kanske ännu allvarligare är alla de fall där kommunerna inte ens tagit ett ansvar att leva upp till. Min egen – högst begränsade ska jag erkänna – erfarenhet visar att de största problemen finns hos barn som inte placerats i familjehem; de som har frånvarande, ointresserade eller helt enkelt inkompetenta föräldrar.

Och visst har jag stött på ett och annat familjehem där jag nästan kommit att tro att de är familjehem på grund av pengarna, men jag har också träffat på barn och ungdomar som i familjehemmet för första gången fått leva i ett tryggt hem med vuxna som engagerar sig i deras utveckling och välbefinnande.

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om fosterhem, familjehem och fosterbarn

Etiketter:

5 Comments:

Blogger Duvan said...

Hej. Föreslår att du också pingar portalen www.s-bloggar.se Ha en bra dag!

onsdag, 22 augusti, 2007  
Anonymous Anonym said...

Ser att dit inlägg inte är pinfärskt menämnet är ju alltid aktuellt. jag rä själv familjehem med allt vad det innebär och välkomnar debatten kring hur illa barn har farit och far, både i biohem och familjehem. Våra små måste skyddas.
Jag bloggar om min vardag och då också hur det är att vara mamamtill båda egna ochandras barn och alla spretiga kontakter det medför.

Vet du någon annan bloggande familjehemsförälder så får tdu gärna tipsa mig.

fredag, 15 februari, 2008  
Anonymous Anonym said...

http://www.domglomdabarnen.dinstudio.se/

lördag, 21 februari, 2009  
Anonymous Henrik said...

Precis som du poängterar så är intresset från föräldrar eller familjehemmet helt avgörande enligt min mening. Det vill säga, dessvärre så finns det både föräldrar och familjehem som helt enkelt inte är lämpade för att ta hand om ungdomar. Det ska även poängteras att det även finns mängder av fungerande familjehem i Sverige idag.

söndag, 26 juli, 2009  
Anonymous familjehemsmamma said...

Blev så glad när jag läste din sista mening. Man hör och läser ofta det negativa om familjehem men tänk va gott det måste göra tt få en trygg miljö runt sig.

tisdag, 04 augusti, 2009  

Skicka en kommentar

<< Home