tisdag, april 21, 2009

Jag vill ha politisk tv-reklam

I flera medier läser jag att några av de borgerliga partierna ska sända tv-reklam inför valet till europaparlamentsvalet i juni. Reaktionen från mitt eget parti är nedslående negativt; partisekreterare Ibrahim Bayland menar att tv-reklamen ”ofta används till smutskastningskampanjer. Vi hade helst sett att detta inte kommit in i den svenska partikulturen”

Jag är oftast en ganska lojal partigängare, men så behöver det inte vara. I USA – där det emellanåt är en hel del negativ tv-reklam – har det också visat sig hur allt för negativa påhopp kan slå tillbaka. Jag har tidigare bloggat om hur Elizabeth Doles negativa tv-reklam bidrog till att hon förlorade sin senatsplats förra året.

Det är vi själva som väljer ifall tv-reklamen ska vara positiv eller negativ. Jag tycker vi socialdemokrater har potential att bjuda på väljarna positiv reklam. Ett exempel är en – om än amatörmässig – testfilm jag var med att göra med Göran Färm.



Och så kan politisk tv-reklam – även när den är negativ – vara väldigt bra också. Vi får se om jag får möjlighet att återkomma med en exposé över bra och underhållande politiska tv-spottar!

Detta inlägg är pingat på intressant.se. Andra bloggar om politik, reklam och europaparlamentsvalet

Etiketter: , ,

5 Comments:

Anonymous Maja Stopek said...

Håller med dig att det inte är fel med att synas i teve, likaväl som det är att synas på våra propagandeaffischer. Fast varför kalla det reklam, när det är valpropagande.

Fast kanske finns det en poäng. För just här i tevepropagandan kan vi lära från vanlig reklam. Ingen produkt säljs om man ägnar sig åt att smutskasta andras produkter. Här gäller det att visa upp sig. Vad som är bra och varför just denna produkt skall väljas.

Likaså måste det givetvis vara i den politiska propagandan i teve. Vad vill vi och hur? Vad kan vi?

Hälsning Maja Stopek

tisdag, 21 april, 2009  
Anonymous Anonym said...

Göran Färm i rollen som Bill Richardson... :-)

Jag tycker också den negativa reaktionen är märklig och tråkig, men den kommer nog att gå över.

tisdag, 21 april, 2009  
Blogger Martin Tollén said...

Oja, jag tycker jämförelsen du gör mellan Göran och Bill är motiverad. Båda är erfarna och kompetenta politiker som får saker och ting gjorda.

tisdag, 21 april, 2009  
Anonymous Anonym said...

Tyvärr kommer TV-reklam att suga mycket ekonomi ur de svenska partierna. TV-reklam är dyrt att producera och dyrt att köpa tid för.

I Sverige har vi flera folkrörelsepartier som behöver resurser till annat än reklamköp. I sin förlängning kan vi få se nya sätt i svensk politik att finansiera kampanjerna. Sätt som redan idag finns i andra länder som jag helst skulle vilja slippa.

Skulle vi rent kampanjmässigt titta på det så kan det höja temperaturen i kampanjen, men om den främjar det politiska samtalet tvivlar jag på.

tisdag, 21 april, 2009  
Anonymous Lotta said...

http://jonly.blogg.se/2009/may/obama-sushi.html det skulle vara något att äta :)

torsdag, 14 maj, 2009  

Skicka en kommentar

<< Home