tisdag, december 01, 2009

Hönan eller ägget - eller vadå?

rapport idag presenterades en vetenskaplig studie ur vilken det drogs slutsatser som till synes är alldeles omöjliga att ifrågasätta. Efter lite funderande kändes det dock inte lika självklart – med reservation för att jag inte läst själva studien där resultatet kan ha presenterats på ett annat sätt än vad som gjordes i nyhetssändningen.

Efter att ha studerat 1,2 miljoner mönstrande svenska män och jämfört deras resultat på intelligenstestet med resultatet då deras kondition mätts på en motionscykel drogs slutsatserna
1. Vältränade män är mer intelligenta än sämre tränade
2. Mer idrott i skolan gör barnen intelligentare

Självklara slutsatser, eller?

Som jag förstår studien visar den varken mer eller mindre än den som har ett högt resultat på mönstringens intelligenstest ofta har ett högt resultat på konditionstestet och allt därutöver är spekulationer. Det finns andra möjliga – om än inte lika troliga – förklaringar, exempelvis:
• Sambandet kan vara att intelligensen grundlägger den goda konditionen, inte att det är god kondition som ger intelligens
• Den som är intelligent har en massa tid över till att ägna sig åt träning, den som är mindre intelligent behöver ägna så mycket tid åt att lära sig saker att det inte blir tid över till konditionsträning
• Den som saknar motivation att göra bra ifrån sig på mönstringens intelligenstest saknar också motivation att göra bra ifrån sig på konditionstestet

I just det här fallet får kanske inte forskningsresultatet allvarligare konsekvenser än att trycket på att erbjuda fler idrottstimmar i skolan ökar – vilket jag inte tycker är något problem. I en del andra fall kan liknande oförsiktighet vid tolkning av forskningsresultat få allvarligare konsekvenser. Det kanske får bli temat på någon framtida blogpost!

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Lillasyster said...

Men nu fattar jag ingenting, hur kan idrottstimmar i skolan ha samband mellan om ägget eller hönan var först?

Jag kom på för några år sen, en kväll när jag inte kunde somna. När jag sen vaknade på morronen hade jag glömt bort hur det kom sig att jag kom på att antigen hönan eller ägget var först..

Men nu tror jag på ägget, jag tror det skulle ha blivit något annat men det råkade lixom va en mutation som var fel så det blev en höna.. Låter inte det troligt?

onsdag, 02 december, 2009  

Skicka en kommentar

<< Home