söndag, juni 12, 2005

Bokutmaningen

Den avgörande orsaken till att jag startat min blogg är att Eric Sundström skickat vidare bokutmaningen till mig. Redan har mina kära vänner Marit Nygren och Anna Larsson tvingats börja blogga för att kunna svara Eric och då kan inte jag vara sämre!

1. Hur många böcker äger du?
I mina bokhyllor – och i boktravarna på mitt golv – är det ungefär 600 böcker. Sedan tillkommer några hyllmeter med pamfletter, broschyrer och kompendier, en massa ouppackade kassar på vinden samt några kartonger hemma hos mina föräldrar och i deras fritidshus.

Jag skulle behöva fler bokhyllor men för det behöver jag fler väggar, så det främsta skälet till att jag behöver en större lägenhet är att jag ska få plats med mina böcker. Någon som vill flytta ihop med mig och mina böcker? Fast så många böcker är egentligen en onödig överdrift; någon har någon gång sagt att det räcker med tre böcker i det kompletta biblioteket: "Clownen Jack" av Hjalmar Bergman, någon bok av Ivar Lo-Johansson samt ytterligare en valfri bok.

2. Senast köpta bok?
Påskharen gav mig "Vita bergens barn" av Per Ander Fogelström. Eftersom det är fånigt att bara äga en bok i en trilogi – och eftersom jag läst och tyckt om Fogelströms "Mina drömmars stad" – så kompletteringsköpte jag de andra böckerna i serien: "Vävarnas barn" och "Krigens barn". På bokreans slutspurt köpte jag också "Tage Danielssons paket" trots att jag redan har ett exemplar i bokhyllan men det kan vara bra med ett extraexemplar om jag måste ge bort en present någon gång. Jag köpte också "Gustav Vasa – landsfader eller tyrann?" av Lars-Olof Larsson. Efter landstingsfullmäktiges sommarbuffé i tisdags diskuterade jag Gustav Vasa med en av centerpartiets ledamöter. I skolan tyckte han att skolböckerna hade fel som inte tillräckligt framhävde riktigheten i dackeupproret – jag som socialdemokrat var tvungen att erkänna att jag istället hade hejat på den stora statsbyggaren...

3. Senast lästa bok
"Öppna prioriteringar i Östergötland – Del 1. Den politiska beslutsprocessen" av Karin Bäckman, Anna Andersson och Per Carlsson. När jag stolt berättade att jag tänkte svara detta fick jag frågan om jag inte läste någon skönlitteratur (och som sådan räknades visst vare sig Dagens samhälle eller Vision – Strategier samt ekonomiska ramar, Treårsbudget 2006-2008) och nej, jag läser inte skönlitteratur så ofta som jag borde. Men i vår har jag trots allt läst tre skönlitterära böcker, senast "Väggen" av Marlen Haushofer (inte på orginalspråk naturligtvis – mig stakandes fram på tyska skulle nog inte vara riktigt rättvist mot henne). Första gången jag stötte på boken var när jag lyssnade på P1 – denna fantastiska radiokanal! – någon gång förra året. Sedan diskuterade jag det jag hört med Marit och tror ni inte att hon hade boken i bokhyllan!? Jag fick låna den tillsammans med några andra läsvärda böcker ("Det onda ögat" och "Ett öga rött" som båda rekommenderas).

4. Fem böcker som betytt mycket för mig
Nuförtiden läser jag mest alla (?!) tidningar som finns på internet och inte så mycket böcker. Men några böcker har jag faktiskt läst i mitt liv. Det är naturligtvis knepigt att plocka fram fem speciella men jag gör ett försök som redovisas i kronologisk ordning:

* "Sagan om Vasa" av Bertil Almqvist. Mitt första besök på Vasamuseet var då jag var två år gammal och då fick jag den här boken. Därefter fick mina stackars föräldrar läsa den för mig varje kväll i flera år… Jag tror den väckte mitt intresse för historia, som väckte mitt intresse för samhällsfrågor, som gjorde att jag engagerade mig politiskt vilket gjorde att jag är den jag är!

* Något om romarrikets historia lånad på bokbussen i Bankekind, av två skäl. För det första är bokbussen en av världens bästa uppfinningar. Den kom till Bankekind en gång i veckan och därför lånade jag böcker en gång i veckan. När jag flyttade in till Linköping och nästan har biblioteket inom synhåll har jag inte längre något tvingande skäl att låna böcker en gång i veckan och därför blir det mycket mer sällsynt mellan mina biblioteksbesök! För det andra, efter att ha lånat alla bokbussens böcker om Rom tvingades mina – återigen stackars – föräldrar att bilsemestra en sommar i Italien så att Martin 8 år skulle kunna guida dem på alla sevärdheter...

* "Sveriges historia" av Annika Elmqvist och Pål Rydberg. En illustrerad svensk historia för barn (och ungdomar) som skildrar historien ur folkets perspektiv och med ett historiematerialistiskt förhållningssätt. Men det förstod jag inte då – jag märkte bara att den var annorlunda än alla andra historieböcker jag hade.

* "Nittonhundraåttiofyra" av George Orwell. Egentligen är hans essäer och tidningsartiklar ännu större än hans böcker, men "Nittonhundraåttiofyra" var boken som introducerade mig till hans övriga författarskap.

* "The living US constitution" av Saul K Padover. Det var en kursbok när min mor pluggade på college i Cincinnati 1967 och hennes marginalanteckningar finns kvar. Den visade mig idén bakom USA. Även om innehållet sett annorlunda ut om jag hade fått vara med och bestämma så tycker jag nog att James Madison slår Valéry Giscard d’Estaing...

5. Fem personer som jag skulle vilja svarade på de här frågorna
Elisabeth Axelsson som är den bästa bibliotekschefen som jag känner till och som gjort biblioteket i Valdemarsvik till det mest spännande folkbiblioteket i Östergötland. Det är dessutom flera böcker i min bokhylla som på ett eller annat sätt kan ledas tillbaka till Elisabeth

Carin Carelind som samtidigt som hon försöker upplysa mig om företagandets villkor sticker till mig ett och annat intressant boktips, senast "Alkemisten" av Paulo Coelho

Palle Håkansson som nog läser mer om svensk hälso- och sjukvård än någon annan i världen, men får han tid till att läsa något annat än det?

Lena Micko som inte bara är kommunstyrelseordförande i Linköping utan dessutom sägs vara riktigt beläst på franska

Sven Wennerström som borde dela med sig av sin bokhylla och sina boktips

Det skulle inte bara vara intressant att läsa deras svar på bokutmaningen utan också vara spännande om det också fick dem att börja blogga för de har mycket annat intressant att säga!

3 Comments:

Blogger Anna Larsson said...

Öppna prioriteringar i hälso- och sjukvården kanske kan passera som en bok, men Vision mål och strategi?? Jag får skriva upp Marlen H på inköpslistan.

måndag, 13 juni, 2005  
Blogger Martin Tollén said...

"Öppna prioriteringar..." är en bok för jag har lånat den på ett bibliotek, den har två pärmar och en massa sidor med bokstäver däremellan. Vad gäller "Vision - Strategier samt ekonomiska ramar" så konstaterade jag med beklagan att det inte räknades som en bok. Men den är läsvärd ändå; en recension kommer kanske senare på den här bloggen!

måndag, 13 juni, 2005  
Blogger Paul H�kansson said...

Visst läser jag annat, favoriten justnu är en reprisläsning av - mannen utan ansikte, skriven av Markus Wolf, östtysklands spionchef, den främste av alla under 1900-talet

onsdag, 24 augusti, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home