onsdag, januari 20, 2010

Dagens viktigaste val

Dagens stora val är fyllnadsvalet till den amerikanska senaten efter Ted Kennedy som avled i höstas. Valet borde egentligen vara en formalitet som resulterar i en seger för den demokratiska kandidaten Martha Coakley, men de senaste dagarna har den republikanska kandidaten Scott Brown vänt ett stort underläge till ledning i opinionsundersökningarna. Valet är viktigt, för en demokratisk seger innebär fortsatt kvalificerad majoritet i senaten. En förlust för demokraterna tillåter republikanerna att blockera mycket av den demokratiska politiken vilket skulle stoppa alla försök från president Obama och hans partikamrater i kongressen att bedriva en vettig politik.


Natten erbjuder många möjligheter till politisk pornografi för alla nördar på amerikansk politik. Swingstateproject.com redovisar några matematiska modeller för att försöka förutse vem som vinner. The Fix från Washington Post tipsar om vilka tecken en observatör ska leta efter när resultaten börjar strömma in. The Fix erbjuder också kontinuerliga uppdateringar på Twitter.

Etiketter:

måndag, januari 18, 2010

Moderaterna är bäst - i opposition

Förra veckans vinterväder med den ovanliga kombinationen av långvarigdimma och många minusgrader ledde till problem för tågtrafiken i hela landet. Det moderata oppositionsrådet i Norrköping – Fredrik Bergqvist – levererar lösningar från åskådarplats:
"spruta på lite Glykol på kontaktledningarna så att tågen kan ta sig fram", föreslår Bergqvist.

Kontaktledningarna levererar en spänning på 16000 volt. Dessutom påpekar min lillebror – trots att han är ekonom – att glykol är brännbart. Om Fredrik Bergqvist får förverkliga sina idéer lär det sluta med en ordentlig blixt som snarare fördröjer ett återupptagande av tågtrafiken (vilket ändå skulle vara den minst allvarliga konsekvensen).

Om norrköpingsborna vill ha en välskött kommun i framtiden bör de låta Fredrik fortsätta med det han är bäst på: att i fortsatt opposition komma med synpunkter, men att låta en klokare majoritet stå för besluten.

Etiketter: ,

söndag, januari 10, 2010

Det är fler spår som behövs!

Jag vet inte om regeringen är inkompetent, ideologiskt förblindad eller rätt och slätt inte bryr sig om de problem som måste lösas, men något fel måste det vara förstår jag när infrastrukturministern i den moderatledda regeringen uttalar sig i Ekot idag:
- Vi skapar förutsättningar på de mest trafikerade tiderna kunna få fler människor i tågtrafiken, säger infrastrukturminister Åsa Torstensson.

Så motiveras att tågtrafiken ska konkurrensutsättas. Problemet är att det är fullt på spåren under de tider många människor vill resa. Endast konkurrensutsättning skapar därför inte alls de ”förutsättningar” regeringen påstår. För att lösa det problemet behövs fler spår på de sträckor där många människor vill resa. Där har regeringen satt sig i en långbänk som nästan får energiomställningen att framstå som ett politiskt sprinterlopp.

Utredningen om Ostlänken är färdig och vad som saknas är att regeringen beslutar att projektet ska starta. Men istället för att fatta ett beslut om Ostlänken tillsatte regeringen en ny utredning som skulle utreda höghastighetsbanor i Sverige. Den utredningen var klar i slutet av förra året och kom fram till samma slutsats som tidigare utredningar – att nya spår behövs och bör byggas.

Regeringens förhalande med utredning efter utredning ledde till att förslaget till Nationell plan för transportsystemet 2010-2021 som presenterades i höstas valde att exkludera höghastighetsbanor. På grund av regeringens ovilja att satsa på höghastighetsbanor har vi alltså en plan för transportsystemet som inte ens innehåller den färdigutredda Ostlänken.

Fler operatörer som delar på utrymmet på spår som redan är fulla är inte en lösning på de problem som järnvägen har – vilket den tidigare moderatledaren Ulf Adelsohn påpekar i denna diskussion med infrastrukturministern. Däremot är en del av lösningen att Sverige får en finansminister som tycker om tåg och en regering som använder de utredningar som redan gjorts för att fatta beslut.

Debatten mellan Adelsohn och Torstensson hölls i Sveriges radio 2008, men det som sägs är relevant även idag.

Andra bloggar om Ostlänken, regeringen och politik

Etiketter:

onsdag, januari 06, 2010

Timbros idealkommun

Timbro har gjort en rapport som visar hur mycket pengar kommunerna lägger på sådant som inte är sk "kärnverksamhet". En sådan sak som kommunerna enligt Timbro tydligen ska sluta med är snöröjning. I kväll har jag både kört bil och cyklat i Linköping och inser att kommunen har goda chanser att bli Timbros idealkommun. Inte en plogbil så långt ögat kunde nå och snudd på okörbara vägar och än mer okörbara cykelbanor.

Så är kanske Timbros och den moderatledda kommunmajoritetens ideal. Om linköpingsborna har andra ideal - vilket jag både tror och hoppas - börjar förtidsröstningen i kommunvalet 1 september.

Etiketter: ,